ODZYSKAJ PODATEK Z WIELKIEJ BRYTANII
Czy zapłaciłem za dużo należnego podatku po przez PAYE?
PAYE (Pay As You Earn) to system po przez który pracodawca odprowadza należny podatek od wynagrodzenia brutto do Inland Revenue.
Każdego miesiąca pracodawca odprowadza do Inland Revenue podatek od twojego wynagrodzenia. Kwota brutto pomniejszona o podatek oraz ubezpieczenie społeczne wypłacana jest w postaci wypłaty netto. Bardzo często zdarza się sytuacja, że kwota odprowadzonego podatku jest zawyżona.
PAYE jest to system, który pozwala na obliczanie należnej stawki podatku. Jednakże z różnych względów w niektórych przypadkach naliczony podatek po przez system PAYE jest wyższy niż należny. W takiej sytuacji istnieje możliwość odzyskania naliczonego podatku.

W danym roku podatkowym najprawdopodobniej zapłaciłeś za dużo podatku gdy: (Rok podatkowy w Wielkiej Brytanii trwa od 6 kwietnia do 5 kwietnia)
- Rozpocząłeś nową pracę i pracowałeś na warunkowym kodzie podatkowym (emergency tax code)
- Pracowałeś tylko przez pewien okres roku podatkowego – np. tylko podczas wakcji
- Twój pracodawca użył złego kodu podatkowego
- Jesteś studentem zatrudnionym na pół etatu, oraz nie wypełniałeś formy P38S
- Przez dany rok podatkowy byłeś zatrudniony w wielu pracach jednocześnie
- W ciągi danego roku podatkowego zmieniłeś pracę i nie otrzymałeś od poprzedniego pracodawcy P45
- W danym roku podatkowym zmieniła się twoja sytuacja – np. zacząłeś działalność na zasadach self employd.
Tax code - jest to kod podawany przez Inland Revenue dla pracodawcy dla danego zatrudnionego pracownika, mówiący ile należy odliczyć podatku od wynagrodzenia brutto. Dana kwota podatku jest odprowadzana poprzez pracodawcę do urzędu skarbowego.
Tax code zmienia się co roku, nigdy nie jest stały bowiem co roku zmienia się kwota wolna od podatku. Od tej kwoty uzależniony jest tax code.
Na każdym payslip powinien się znajdować kod według którego zostało naliczone wynagrodzenie netto.
Jeżeli na twoim dokumencie z ostatniej pracy (dostani payslip, P45, P60) za dany rok podatkowy znajduje sie Tax Code typu BR lub xxxL M1/W1 – to najprawdopodobniej występuje sytuacja nadpłaconego podatku. Jakakolwiek kwota nadpłaconego podatku jest do odzyskania.
Kwota wolna od podatku - W
każdym roku podatkowym istnieje
kwota wolna od podatku. Kwota ta
jest zmienia się co roku. Kwota za
rok podatkowy 2006/2007 wynosi
£5035, natomiast za rok 2007/2008
£5225.
P45 - jest to dokument potwierdzający zakończenie pracy u danego pracodawcy. Dokument ten wystawiany jest jeżeli pracownik opuszcza zakład pracy w danym roku podatkowym. Na dokumencie tym znajduje się łączna kwota wynagrodzenia brutto za dany rok podatkowy wypłacona dla danego pracownika oraz kwota odprowadzonego podatku z tytułu zatrudnienia. Dokument ten powinien być przedstawiony nowemu pracodawcy, w przeciwnym razie nowy pracodawca może naliczać należne wynagrodzenie na innym tax kodzie, co może doprowadzić do sytuacji nadpłaconego podatku dochodowego
P60 - jest to dokument wystawiany przez pracodawcę dla pracownika na zakończenie roku podatkowego, po 5 kwietnia. Dokument ten wskazuje ile pracownik zarobił brutto za dany rok podatkowy, przez jaki tax cod był rozliczny oraz ile zapłacił podatku dochodowego za dany rok podatkowy. Pamiętaj, że każdy pracodawca powinien dostarczyć ci P60 do 31 Maja każdego roku za poprzedni rok podatkowy.
Payslip – wyciąg wypłaty. Dokument wykazujący naliczone wynagrodzenie brutto, należny podatek, wynagrodzenie netto, należne ubezpieczenie społeczne.
Jakie dokumenty muszę posiadać aby odzyskać podatek?
Podstawą odzyskania naliczonego podatku jest dokument P60, P45 w niektórych przypadkach ostatni payslip z pracy za dany rok podatkowy.
|
|