PRZEWODNIK
Firma w Anglii
Potrzebujesz rady. Skontaktuj się z naszym konsultantem.

ABS All Business Solutins LTD

Telefon:     (+44) 0 207 870 7448 
                   (+48) 0 22 389 5448

E-mail: info@companyinuk.pl
SELF EMPLOYED - SAMOZATRUDNIENIE
Firma w Anglii, Firma w Wielkiej Brytanii
Jest to jedna z najpopularniejszych form podejmowania działalności na terenie Wielkiej Brytanii. W dosłownym tłumaczeniu Self Employed oznacza samo zatrudniony czyli praca na własny rachunek.
Rejestracja, nazwa firmy, skala działalności
Self Employed to rodzaj działalności odpowiedni dla małych i średnich firm. Jest to rodzaj działalności, który nie wymaga zgłoszenia do Companies House. Aby prowadzić działalność pod taką formą należy zarejestrować się jako Self Employed w Inland Revenue, najpóźniej trzy miesiące po zaistnieniu tego faktu. A zatem nie jest konieczna natychmiastowa rejestracja firmy, możesz zacząć działalność, a następnie po zaistnieniu tego faktu zgłośnić działalność gospodarczą do Inland Revenue. Należy pamiętać, że zbyt późne zgłoszenie się do Inland Revenue pociąga za sobą karę grzywny. Firma jest rejestrowana pod twoim imieniem i nazwiskiem, pod twoim numerem identyfikacji podatkowej. Istnieje możliwość podania innej nazwy firmy niż imię i nazwisko. Przy wyborze należy pamiętać:
Nie można używać nazw ofensywnych
Nie można używać nazw firm zarejestrowanych w Companies House
Nie można używać sensitive words
Nie można używać nazw znaków handlowych
Od momentu rejestracji możesz prowadzić firmę na własny rachunek. Oznacza to, że swoim klientom wystawiasz rachunki, dzięki którym uzyskujesz przychody. Wydatki poniesione na uzyskanie tych przychodów stanowią koszt uzyskania przychodu. Przychody minus koszty stanowią zysk, od którego jako self employer jesteś zobowiązany odprowadzić podatek dochodowy i składki ubezpieczeniowe. Jako self employed możesz zatrudniać pracowników.
Należy pamiętać, że twoja firma nie figuruje w państwowym rejestrze firm (Companies House), dane firmy znajdują się tylko w Inland Revenue, co ma swoje wady i zalety.
Zalety:
Dane z Inland Revenue nie są ujawniane osobom trzecim (mogą być wskazane tylko osobom wskazanych przez właściciela). Deklaracje i zeznania składasz tylko do Inland Revenue.
Wady
Twoi klienci, kontrahenci, nie mają jak upewnić się o twojej wiarygodności i rzetelności bowiem nie jesteś zarejestrowany w Companies House, dane o firmie nie są upubliczniane. Twoja nazwa firmy nie jest umieszczona w Companies House, a zatem nie podlega ochronie.
Zarządzanie
Jako self employer jesteś swoim własnym bossem. Sam decydujesz gdzie i co twoja firma robi. Sam podejmujesz decyzje menażerskie w firmie.
Finansowanie działalności oraz odpowiedzialność za zobowiązania
Twoja firma nie ma osobowości prawnej. Jakiekolwiek kredyty zaciągane w imieniu spółki są twoimi prywatnymi kredytami. Za zobowiązania firmy odpowiadasz całym swoim majątkiem. Oznacza to, że w przypadku problemów finansowych twojej firmy, zagrożone będą twoje prywatne aktywa, twój prywatny majątek.
Zyski, Podatki, Ubezpieczenie
Co do zasady wygenerowane przez firmę zyski stanowią twój przychód. Jesteś jedynym właścicielem firmy, a zatem nie masz obowiązku podziału zysku. Wyjątek stanowi jeżeli podpisałeś umowę partnerską z inną firmą. Od ustalonego zysku musisz odprowadzić należny fiskusowi podatek oraz składki na ubezpieczenie społeczne.
Podatek
Zysk firmy traktowany jest jako twój dochód osobisty. Od tego dochodu należy zapłacić podatek od osób fizycznych. W celu zapoznania się ze stawkami i progami podatkowymi oraz istniejącą kwotą wolną od podatku odwiedź nasz poradnik podatek dochodowy od osób fizycznych.
Jako self employed jesteś zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego w trzech ratach:
Pierwsza rata – do 31 stycznia danego roku finansowego należy wpłacić za dany rok finansowy połowę
wartości zeszłorocznego rachunku do Inland Revenue
Druga rata – do 31 lipca – należy wpłacić drugą cześć raty
Po złożeniu rozliczenia za rok finansowy do 31 stycznia po zakończeniu roku finansowego w przypadku
nadpłaty należny jest zwrot, w przypadku nie dopłaty należy dopłacić różnicę.
W przypadku pierwszego rozliczenia (pierwszy rok działalności) należy wpłacić należny podatek za poprzedni rok finansowy do 31 stycznia po zakończeniu roku finansowego.
Ubezpieczenie społeczne
Jako self employer musisz płacić dwie obowiązkowe składki ubezpieczenia społecznego – Class 2 National Insurance, Class 4 National Insurance.
Class 2 National Insurance jest składką ubezpieczeniową o stałej wartości, czyli nie jest uzależniona od wysokości zysku twojej firmy. Jest to kwota £2.10 tygodniowo za rok finansowy 2006/2007 (£2.20 za rok finansowy 2007/2008). Odprowadzanie tej składki uprawnia podatnika do korzystania z przywilejów społecznych (korzystanie z opieki zdrowotnej, emerytury itp. ). Należną kwotę należy odprowadzać miesięcznie (za pomocą direct debit) lub kwartalnie (co kwartał Inland Revenue wysyła rachunek za dany kwartał). Istnieje możliwość zwolnienia z opłaty Class 2 NI jeżeli dochody nie przekraczają określonej sumy £4465.00 za rok 2006/2007 (£4635 za rok 2007/2008). Aby nie płacić Calss 2 NI należy otrzymać certyfikat zwolnienia od Inland Revenue (może być wystawiony wstecz do 13 miesięcy). Jeżeli podatnik zapłacił Class 2 NI, a jego dochody nie osiągnęły w/w poziomu można ubiegać się o zwrot zapłaconych składek. Class 2 NI nie muszę płacić podatnicy poniżej 16 roku życia oraz w wieku emerytalnym (65 lat mężczyźni, 60 lat kobiety). Oczywiście istnieje możliwość dobrowolnego opłacania składki Class 2 NI, co sprawi, że podatnik zachowa większość korzyści przysługujących z tytułu opłacania składek NI. Należy zauważyć, że Class 2 NI jest o wiele niższą kwotą niż dobrowolna Class 3 NI.
Class 4 National Insurance - jako self employer możesz być zobowiązany do odprowadzania składki ubezpieczeniowej typu Class 4, jeżeli twoje dochody (zyski firmy) przekroczą określony poziom w danym roku finansowym. W 2006/2007 jest to 8% od dochodu powyżej £5035 do £33540, 1% powyżej £33540. W 2007/2008 jest to 8% od dochodu powyżej £5225 do £34840, 1% powyżej £34840. Class 4 NI należy wpłacać do Inland Revenue razem z naliczonym podatkiem dochodowym, zgodnie z wyznaczonymi ratami. Do wyliczenia należnej kwoty należy użyć formę self assessment.
Rok finansowy. Rozliczenia Podatkowe
Jako self employed należy się rozliczyć raz do roku za dany rok finansowy. Rok finansowy dla firmy pod tym rodzajem działalności jest zawsze taki sam, nie może ulec zmianie. Rok finansowy trwa od 6 kwietnia danego roku do 5 kwietnia (np.: 6 kwiecień 2006 – 5 kwiecień 2007, 6 kwiecień 2007 – 5 kwiecień 2008 itd.) Po zakończeniu roku finansowego podatnik ma czas maksymalnie do 31 stycznia na złożenie zeznania podatkowego (self assessment) do Inland Revenue. Podatnik nie ma żadnych obowiązków w stosunku do Companies House. Zeznanie podatkowe można składać drogą on line lub tradycyjnie metodą papierową. W obu przypadkach zeznanie musi dotrzeć do Inland Revenue najpóźniej do 31 stycznia (czyli za rok finansowy 6 kwiecień 2006 – 5 kwiecień 2007 do 31 stycznia 2008). Jeżeli podatnik nie złoży zeznania na czas zostanie naliczona kara w wysokości £100.00. Jeżeli jesteś zarejestrowany jako self employed po zakończeniu roku finansowego otrzymasz automatycznie odpowiednią formę z Inland Revenue. Każdy otrzyma główna formę self assessment. Do rozliczenia możesz potrzebować także innych form nie dołączonych do zeznania. Jeżeli nie jesteś w stanie sam wypełnić rozliczenia skorzystaj z oferty naszej firmy. Jako self employed nie jesteś zobowiązany do prowadzenia pełnej rachunkowości, aczkolwiek prowadzenie jej jest korzystne dla firmy. Zeznania podatkowe oraz towarzyszące im faktury i dokumenty firmy należy przechowywać przez kolejne 5 lat. Należy oddzielić dokumenty firmy od dokumentów firmowych. Jeżeli prowadzisz firmę jako self employed nie jest wymagane posiadanie osobnego firmowego konta bankowego, aczkolwiek osobne konto firmowe ułatwi rozliczanie spółki.
Jako self employed musisz przechowywać następujące dokumenty:
wszystkie wystawione faktury, rachunki dla klientów
wszystkie rachunki na zakup materiałów i wydatków firmy
wyciągi z banku
Pracownicy twojej firmy
Jako self employed możesz zatrudniać pracowników do swojej firmy. Za wykonana pracę naliczane jest wynagrodzenie. Od wynagrodzenia brutto należy odliczyć podatek dochodowy oraz składki ubezpieczeniowe (class 1 NI: primary, secondary). Jako pracodawca jesteś zobowiązany do odprowadzania naliczonych kwot za podatek dochodowy oraz NI w systemie PAYE w imieniu pracowników do Inland Revenue do 19 każdego miesiąca. Jeżeli szukasz pomocy w rozliczaniu swoich pracowników nasza firm oferuje serwis Payroll (Wypłaty/Kadry Firmy). Jako pracodawca jesteś zobowiązany poinformować Inland Revenue o zatrudnieniu, zwolnieniu każdego pracownika, . Powinieneś się upewnić czy posiadają uprawnienia do pracy na terenie UK. Więcej Informacji
Podatek VAT
Twoja firma nie jest automatycznie rejestrowana na rozliczenia VAT. Rejestracja w Wielkiej Brytanii jest przymusowa, jeżeli przychody firmy w danym roku finansowym przekroczą £61000. W innym przypadku rejestracja jest dobrowolna. Numer VAT może wydać się niezbędny w przypadku kontraktów i działalności w Unii Europejskiej (zakupy towarów z krajów Unii Europejskiej). Nasza firma oferuje usługę rejestracji firm na VAT. Jeżeli firma zarejestrowana jest na VAT, rozliczenia VAT dokonuje się zazwyczaj co trzy miesiące (kwartalnie), w określonych przez Inland Revenue miesiącach. Rejestracja VAT i rozliczenia podatku VAT. Podatek VAT - więcej informacji.
Zatrudnianie pracowników – Income tax, National Insurance
Jako spółka możesz zatrudniać pracowników. Pracodawca zobowiązany jest do zapłaty wynagrodzenia za wykonaną pracę. Pracownicy rozliczają się w systemie PAYE. Oznacza to, że pracodawca nalicza od wynagrodzenia brutto należny podatek dochodowy oraz składki ubezpieczeniowe (class 1 NI). Pracodawca w imieniu pracowników odprowadza naliczone składki do Inland Revenue, do 19 każdego miesiąca. Jeżeli naliczone składki nie przekraczają £1500 miesięcznie można dokonywać wpłat kwartalnych (należy uzyskać pozwolenie Inland Revenue) Na pracodawcy ciąży obowiązek poinformowania Inland Revenue o przyjęciu nowego pracownika, zwolnieniu. Do Inland Revenue należy złożyć raz do roku odpowiednie raporty podsumowujące rozrachunki z pracownikami.
Nasza firma oferuje firmom Serwis Payroll (Kadry/Wypłaty) poświecony rozliczeniu i zobowiązaniom z tytułu zatrudniania pracowników.
Income tax, National Insurance - więcej informacji.
Specjalne reguły IR35
W niektórych przypadkach pracy jako self employed obowiązują reguły przepisów IR35. Więcej informacji – sprawdź czy IR35 dotyczy twojej firmy
Wady i Zalety działalności jako Self Employed
Zalety:
Rejestracja jest stosunkowo prosta, możesz rozpocząć działalność zanim dokonasz rejestracji
Nie jesteś zobowiązany do rejestracji firmy w Companies House
Jesteś jedynym właścicielem firmy, a więc sam podejmujesz decyzje
Do ciebie należą wygenerowane zyski firmy
Twoja firma nie figuruje w danych Companies House
Rozliczenie przesyłasz tylko do jednego urzędu Inland Revenue
Wady:
Jako właściciel firmy odpowiadasz całym swoim majątkiem za zobowiązania spółki, co sprawia, że Twój
majątek prywatny może być zagrożony jeżeli firma będzie miała kłopoty
Ograniczone masz możliwości pozyskiwania finansów dla swojej firmy
Twoja nazwa firmy nie jest chroniona
Klienci nie mają dostępu do danych firmy w Companies House, co utrudnia sprawdzanie wierzytelności
przez twoich potencjalnych klientów.
Obowiązki w stosunku do Inland Revenue

REJESTRACJA FIRMY
w Anglii, Wielkiej Brytanii